w3

w3
**SELAMAT DATANG Ke Laman Blog Masjid Jamek Dato' Bandar Haji Ahmad, Rasah, Seremban, Negeri Sembilan Darul Khusus - Sebarang pertanyaan boleh berhubung di alamat emel ; masjidjdbharasah@gmail.com

C A R I A N

KHATIB JUMAAT BERTUGASKHATIB JUMAAT JEMPUTANKULIAH MAGHRIB - SIRAH KULIAH MAGHRIB - TASAWWUF MAJLIS ZIKIR & TAZKIRAH BULANAN KULIAH MAGHRIB - TAJWID AL-QUR'AN KULIAH MAGHRIB - HADIS KULIAH SUBUH - 'AQIDAH KULIAH MAGHRIB - HADIS KULIAH MAGHRIB - FEQAH KULIAH MAGHRIB - TAFSIR AL-QUR'AN KULIAH MAGHRIB BULANAN - UMUM KULIAH MAGHRIB - TASAWWUF KULIAH DHUHA - FEQAH KULIAH DHUHA - AQIDAH KULIAH DHUHA - TASAWWUF

Isnin, 14 September 2015

PERIGI MASJID




LOKASINYA yang terletak bersebelahan bulatan Jalan Rasah menjadikan Masjid Jamek Datuk Bandar Ahmad, Seremban, Negeri Sembilan sebagai pilihan orang ramai untuk singgah menunaikan ibadat. 
Dibina di atas tanah wakaf berkeluasan dua hektar pada tahun 1875 sekali gus menjadikan masjid di Kampung Rasah itu antara yang tertua di daerah Seremban. 
Selain lokasinya yang unik di tengah-tengah laluan jalan raya, masjid itu turut mendapat perhatian orang ramai termasuk dari negeri lain kerana sejak dibina air periginya tidak pernah kering.
Rata-rata pengunjung mempercayai air perigi itu mempunyai pelbagai kelebihan termasuk menyembuhkan penyakit.
Turut ditempatkan di masjid itu ialah Makam Datuk Syahbandar Hj. Ahmad Hj. Ali yang merupakan pengasas masjid berkenaan.
Pada awal pembinaannya, Majid Jamek Datuk Bandar Ahmad hanya menempatkan seramai 60 jemaah, namun kini jumlahnya mencecah sehingga 1,300 orang selepas menjalani beberapa proses pengubahsuaian.
Pelbagai aktiviti bagi program mengimarah masjid dilakukan hampir setiap bulan dan ianya berganda di sepanjang bulan Ramadan saban tahun.
Antara program yang dijadual tahun ini ialah jamuan berbuka puasa yang diadakan setiap hari. Lebih 70 orang yang terdiri daripada pelajar kolej perubatan dan Universiti Teknologi MARA dijangka memeriahkan program ini.
Ia kemudian diikuti dengan solat tarawih yang diimamkan oleh Ustaz Syafrudin Umar dan Mohd. Yassin Shamsuddin, tadarus al-Quran dan qiamullail. 
Pada Ramadan kali ini, seramai 20 pelajar bersama dua guru dari Maahad Tahfiz As-Sa’idiyyah, Senawang akan bermalam di masjid berkenaan bagi mengadakan program Iktikaf Sahur selama lima hari empat malam, bermula 19 Julai depan.
Program penghayatan Ramadan dengan pengisian ceramah agama turut diadakan setiap tahun.
Selain pengisian berbentuk rohani, pihak pengurusan Masjid Jamek Datuk Bandar Ahmad tidak pernah melupakan mereka yang tidak bernasib baik.
Penyampaian sumbangan berbentuk wang tunai akan diberikan kepada 150 individu yang layak terdiri daripada fakir miskin, anak yatim, ibu tunggal dan mualaf.

 INFO; Akhbar Kosmo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan